Skip to main content

Struktura strony firmowej

By 13 maja 2015poradnik

Wszyscy piszą o SEO, ale nie wszyscy z tego korzystają.

SEO (Search Engine Optimization) – to działania mające na celu ułatwienie wyszukiwarkom internetowym właściwe umiejscowienie danej strony w wynikach wyszukiwania.

Świadomie użyłem słowa „właściwe” a nie wysokie, ponieważ zadaniem wyszukiwarki jest podanie listy stron internetowych posortowanych od najlepiej pasujących do naszego zapytania do najmniej pasujących.

Na działania SEO składa się wiele elementów budowy strony od wyglądu linków aż po samą treść. Temat SEO związany jest blisko z tzw. WEB USABILITY (działania wpływające na poprawę ergonomii użytkowania stron internetowych) – o tym jednak napiszę innym razem.

W artykule Struktura serwisu firmowego pisałem m.in. o strukturze strony i porównywałem ją do struktury książki. Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu.

W jaki sposób zadbać o prawidłową strukturę strony internetowej pod względem SEO

Prawidłowa struktura strony internetowej powinna być podobna do struktury książki. W jaki sposób to uzyskać? Stosując odpowiednie znaczniki HTML tzw. znaczniki nagłówków: H1, H2, H3, H4, H5, H6.

Zobacz poniższe schematy książki i strony internetowej i porównaj je.

 Przykładowa struktura książki Przykładowa struktura strony internetowej
Tytuł książkiRozdział 1Podrozdział 1.1

Treść podrozdziału 1.1

Podrozdział 1.2

Treść podrozdziału 1.2

Podrozdział 1.3

Treść podrozdziału 1.3

Rozdział 2

Podrozdział 2.1

Treść podrozdziału 2.1

Podrozdział 2.2

Treść podrozdziału 2.2

Podrozdział 2.3

Treść podrozdziału 2.3

<h1>Tytuł strony</h1><h2>Tytuł artykułu 1</h2><h3>Nagłówek 1.1</h3>

<p>Treść 1.1</p>

<h3>Nagłówek 1.2</h3>

<p>Treść 1.2</p>

<h3>Nagłówek 1.3</h3>

<p>Treść 1.3</p>

<h2>Tytuł artykułu 2</h2>

<h3>Nagłówek 2.1</h3>

<p>Treść 2.1</p>

<h3>Nagłówek 2.2</h3>

<p>Treść 2.2</p>

<h3>Nagłówek 2.3</h3>

<p>Treść 2.3</p>

Zauważ, że:

  1. Każda książka ma tytuł i każda strona powinna mieć znacznik nagłówka H1
  2. Tytuł książki jest jeden i znacznik H1 też tylko raz powinien znaleźć się na stronie. Najczęściej znacznik H1 stosuje się do nazwy całego serwisu w nagłówku strony.
  3. Tytuły rozdziałów i podrozdziałów w książce grupują informacje znajdujące się w niej, dzięki temu łatwiej odnaleźć interesujące nas zagadnienie. To samo dotyczy strony internetowej. Zarówno użytkownikowi jak i robotom wyszukiwarek łatwiej jest ocenić o czym jest dany fragment strony jeżeli zastosujemy odpowiednią hierarchię nagłówków i tekst nagłówków będzie określał zawartość poniższej treści.
  4. Każdy rodzaj znacznika nagłówka ma inne formatowanie CSS. To znaczy, że nagłówek H1 będzie inaczej wyglądał niż H2, a H2 będzie inaczej wyglądał niż H3 itp Z reguły znacznik H1 ma największą czcionkę i każde kolejne znaczniki nagłówków mają coraz mniejsze czcionki. Ma to znaczenie zarówno dla czytelności strony jaki ja dla pozycjonowania w wyszukiwarkach (ogólnie, im większa czcionka i bardziej wyróżniony tekst tym większe znaczenie na stronie). Jest to całkiem uzasadnione podejście. W książce nazwa rozdziału czy podrozdziału jednym zdaniem opisuje to, co będzie wewnątrz nich więc frazy zawarte w tytułach rozdziałów i podrozdziałów (nagłówków na stronie internetowej) mają większe znaczenie (również dla pozycjonowania) niż takie same frazy pisane w treści książki czy artykułu.
  5. Znaczniki nagłówków niższych poziomów znajdują się poniżej nagłówków wyższych poziomów. Na samej górze strony znajduje się znacznik H1 niżej tytuł artykułu H2 niżej kolejne znaczniki

Jak sprawdzić strukturę danej strony internetowej pod względem znaczników nagłówków.

Można np. zobaczyć jak wygląda źródło strony internetowej (prawy przycisk myszy na stronie internetowej i z menu wybrać „pokaż źródło” jak pojawi się kod HTML wcisnąć Ctrl-F wpisać np. <h1> lub inny tekst którego szukamy i wcisnąć OK). Metoda ta nie wymaga dodatkowego oprogramowania, ale jest trudna w analizie strony.

Jeżeli korzystasz z przeglądarki Firefox proponuję zainstalowanie dodatku Web Deweloper. Po jego instalacji:

  1. otwórz w przeglądarce analizowaną stronę
  2. kliknij prawym przyciskiem myszy na stronie
  3. z menu wybierz Web Developer => Zaznacz => Wyświetl nazwy zaznaczanego elementu
  4. jeszcze raz kliknij prawym przyciskiem myszy na stronie
  5. z menu wybierz Web Developer => Zaznacz => Zaznacz nagłówki

Jeżeli na analizowanej stronie stosowane są nagłówki zobaczysz je, wyróżnione i opisane.

W tworzonych przez nas stronach zwracamy szczególną uwagę na prawidłowość struktury strony.

Leave a Reply